Course 1
SMART RESILIENCE STRATEGIES – DEBATING SEMINAR
(COURSE LANGUAGE: HUNGARIAN)
1. A tantárgy kódja: ÁEUTTM35
2. A tantárgy megnevezése (magyarul): Az EU reziliens stratégiái - Vitaszeminárium (Jean Monnet kurzus)
3. A tantárgy megnevezése (angolul): Smart Resilience Strategies – Debating Seminar (Jean Monnet Course)
4. Kreditérték és képzési karakter:
4.1. 4 kredit
4.2. a tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke: 100% gyakorlat
5. A szak(ok), szakirányok/specializációk megnevezése (ahol oktatják): ÁNTK MA szintű szabadon választható tárgy
6. Az oktatásért felelős oktatási szervezeti egység megnevezése: Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar, Európa-tanulmányok Tanszék
7. A tantárgyfelelős oktató neve, beosztása, tudományos fokozata: Dr. Koller Boglárka, PhD, egyetemi tanár, Jean Monnet Chair
8. A tanórák száma és típusa
8.1. össz óraszám/félév:
8.1.1. nappali munkarend: 28 GY
8.1.2. levelező munkarend: 8 GY
8.2. heti óraszám - nappali munkarend: 6 blokkosított 4,5 órás szeminárium szemeszterenként
8.3. Az ismeret átadásában alkalmazandó további sajátos módok, jellemzők: -
9. A tantárgy szakmai tartalma (magyarul): Az elmúlt évtizedekben az Európai Unió exogén és endogén sokkokat egyaránt átélt. A válságkezelés politikai, intézményi és szakpolitikai (3P) turbulenciákhoz vezetett, és feszültségek keletkeztek a tagállamok és az európai polgárok között is. A kurzus célja, hogy ismertesse e válságok főbb tényezőit, és olyan ismeretekkel és készségekkel ruházza fel a hallgatókat, amelyek lehetővé teszik számukra az EU különböző válságterületeinek vizsgálatát és értelmezését. A kurzus célja, hogy elméleti ismereteket és gyakorlati készségeket kínáljon a politikai, intézményi, legitimációs válságok, valamint a jelenkori EU-politikai kérdések elemzéséhez. A kurzus az intelligens reziliencia (smart reziliencia) fogalmát ismerteti a hallgatókkal ezért, hogy megfelelő fogalmi keretet biztosítson számukra a kutatáshoz és elemzéshez. Ez egy vitaszeminárium, így a kurzus fő célja, hogy elősegítse a vitákat a hallgatók között az EU ún. rezilens stratégiáiról. A kurzus fejleszti a hallgatók kutatási és vitakészségét.
Célcsoport: EU szakos mesterképzésben részt vevő hallgatók, valamint az NKE azon karainak hallgatói, akik általában nem foglalkoznak európai uniós kérdésekkel, de érdeklődnek bizonyos szakpolitikai területek iránt, mint például a víztudományok vagy a biztonság- és védelempolitika vagy a kohéziós politika.
The academic content of the subject: In the last decades, the European Union experienced both exogenous and endogenous shocks. Crisis management lead to political, policy and polity (3P) turbulences and also resulted in the emergence of tensions among member states and European citizens. The aim of the course is to explain the main factors of these crises and to equip students with knowledge and skills that enable them to examine the various crisis areas of the EU. This course is intended to offer theoretical knowledge and practical skills to analyse the political, institutional, legitimacy crises as well as EU policy issues in contemporary time. The concept of smart resilience is introduced to students in order to provide them a suitable conceptual framework for research and analysis. It is a debating seminar, thus the main aim of the course is to foster debates and discussion among the students on EU’s resilient strategies . The research and debating skills of the students will be developed.
Target group: Master students both EU majored and also students from faculties of UPS that are not normally dealing with European Union issues but having an interest in particular policy areas such as water sciences or security and defense policy or cohesion policy etc.
10. Elérendő kompetenciák (magyarul):
Tudása: Képes az EU reziliens stratégiáit értelmezni, és megvitatni a hallgatótársakkal, minden releváns elméleti és gyakorlati információ birtokában.
Képességei: Képes a megszerzett ismeretei birtokában a társadalmi folyamatok általa kutatott szeletében új tudományos eredmények elemzésére, új tények és összefüggések feltárására, tudásának önálló szakmai koncepció formájában történő értékesítésére.
Attitűdje: Nyitott és befogadó szakterületének a legkülönfélébb nemzetközi kutatási eredményei iránt, és elkötelezett az általa hasznosnak ítélt új tudáselemek hazai megismertetése mellett.
Autonómiája és felelőssége: Önálló és felelős szereplője szakterülete tudományos életének, képviseli szakmai elveit és kutatási eredményeit minden lehetséges fórumon.
Elérendő kompetenciák (angolul) (Competences – in English):
Knowledge: Understanding and interpreting the EU's resilient strategies and being able to discuss this with fellow students with having all the relevant theoretical and practical informations.
Capabilities: Analyzing new scientific results, finding new facts and relations, and marketing his/her knowledge in the form of an independent professional concept with the acquired knowledge, in the segment of social issues which he/she researches.
Attitude: Openness and being receptive to the findings of different international research projects of his/her field, and commitment to publicizing the new findings which he/she finds useful in his/her country.
Autonomy and responsibility: He/she is an independent and responsible person in the academic life of his/her professional field, and represents its professional principles and research results in every possible forum.
11. Előtanulmányi követelmények: -
12. A tantárgy tananyagának leírása, tematika. Description of the subject, curriculum:
12.1. Magyarul:
12.1.1. EU válságból válságba - Bevezető előadás
12.1.2. Európa jövőjéről szóló viták. A reziliencia fogalmának ismertetése. Elméleti és módszertani alapok
12.1.3. A vita témájának kiválasztása csoportos szavazással. Csoportszerepek kiosztása minden hallgató számára.
12.1.4. Kutatás és konzultáció a csoporttal és az oktatóval
12.1.5. Csoportos vita hallgatói megfigyelőkkel
12.1.6. Csoportos és egyéni teljesítmények értékelése
12.2. Angolul – English:
12.2.1. EU in multiple crisis - Introductory lecture
12.2.2. Future of Europe debates. Introducing the concept of resilience
12.2.3. Selection of the topic of the debate by group voting. Assigning the group roles for each student.
12.2.4. Research and consultation with the group and the instructor
12.2.5. Group debate with student observers
12.2.6. Evaluation of group and individual performances
13. A tantárgy meghirdetésének gyakorisága/a tantervben történő félévi elhelyezkedése: 3. félév
14. A tanórákon való részvétel követelményei, az elfogadható hiányzások mértéke, a távolmaradás pótlásának lehetősége:
A tantárgy elfogadásához a tanórák legalább 75%-án jelen kell lennie a hallgatónak. A távollét igazolását elektronikusan kell megküldeni az oktató számára. A hallgató köteles a szeminárium anyagát beszerezni, abból önállóan felkészülni. Az elfogadható igazolatlan hiányzások mértékének túllépése esetén következményként az aláírás megtagadásra kerül és a hallgató nem bocsátható vizsgára.
15. Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzésének rendje:
A hallgatókat a csoportos vitájuk alapján értékeljük (100%). A hallgatók a félév végén a félévi teljesítményük alapján osztályzatot kapnak.
Az értékelés, az aláírás és a kreditek megszerzésének pontos feltételei:
15.1. Az aláírás megszerzésének feltételei:
Az aláírás megadásának feltétele 75%-os részvétel a szemináriumokon, és a vitában történő aktív részvétel. A távollét igazolását elektronikusan kell megküldeni az oktató számára. A hallgató köteles a szeminárium anyagát beszerezni, abból önállóan felkészülni. Az elfogadható hiányzások mértékének túllépése esetén következményként az aláírás megtagadásra kerül és a hallgató nem bocsátható vizsgára.
15.2. Az értékelés:
A hallgatókat a csoportos vitájuk alapján értékeljük (100%). A hallgatók a félév végén a félévi teljesítményük alapján osztályzatot kapnak.
A kreditek megszerzésének feltételei:
A kreditek megszerzésének feltétele az aláírás megszerzése és a vitában történő részvétel.
16. Irodalomjegyzék:
16.1. Kötelező irodalom:
1. Arató Krisztina – Koller Boglárka: EU Válságdiagnózis és lehetséges terápia. Létünk 2016/2, 57-86.
2. Desmond Dinan, Neill Nugent, William E. Paterson (eds): The European Union in crisis. London : Palgrave, Macmillan, 2017.ISBN: 9781137604255
3. Trine Flockhart, Elena Korosteleva (eds): Resilience in EU and International Institutions: Redefining Local Ownership in a New Global Governance Agenda, Routledge, 2020. ISBN: 978-0367543914
4. Strategic Foresight Reports, European Commission
16.2. Ajánlott irodalom:
- Laffan, Brigid (2016) Europe’s union in crisis: tested and contested, West European Politics, 39:5, 915-932, DOI: 10.1080/01402382.2016.1186387
- Hooghe, Liesbet, and Gary Marks (2009) A Postfunctionalist Theory of European Integration: From Permissive Consensus to Constraining Dissensus, British Journal of Political Science, 39:1, 1–23.
- Pelkmans, Jacques (2016) Why the Single Market Remains EU’s Core Business, West European Politics, 39:5, doi:10.1080/01402382.2016.1186388.
- Rosenthal, Uriel, Arjen Boin, and Louise K. Comfort (2001). Managing Crises: Threats, Dilemmas and Opportunities. Springfield, IL: Charles C. Thomas
SMART RELISIENCE STRATEGIES – DEBATING SEMINAR
(COURSE LANGUAGE: ENGLISH)
1. Course Code: ÁEUTTM35
2. Course title: Smart Resilience Strategies – Debating Seminar (Jean Monnet Course)
3. Credit value and course structure:
3.1. 4 credit
3.2. ratio of lectures and seminars: 100% seminar
4. Name of major(s), specializations (where it is taught): All MA degree programs
5. Name of organizational unit responsible for its education: Faculty of Public Governance and International Studies, Department of European Studies
6. Name, position, academic degree of tutor responsible for the curriculum: Boglárka Koller Dr., PhD, professor, Jean Monnet Chair
7. Number and types of classes
7.1. full number of classes/semester:
7.1.1. Full time course: 28 SEM
7.1.2. Part time course: 8 SEM
7.2. Full time course: 6X4,5 hours SEM / semester
7.3. Further special or unique methods applied throughout of the course: -
8. The academic content of the subject: In the last decades, the European Union experienced both exogenous and endogenous shocks. Crisis management lead to political, policy and polity (3P) turbulences and also resulted in the emergence of tensions among member states and European citizens. The aim of the course is to explain the main factors of these crises and to equip students with knowledge and skills that enable them to examine the various crisis areas of the EU. This course is intended to offer theoretical knowledge and practical skills to analyse the political, institutional, legitimacy crises as well as EU policy issues in contemporary time. The concept of smart resilience is introduced to students in order to provide them a suitable conceptual framework for research and analysis. It is a debating seminar, thus the main aim of the course is to foster debates and discussion among the students on EU’s resilient strategies. The research and debating skills of the students will be developed.
Target group: Master students both EU majored and also students from faculties of UPS that are not normally dealing with European Union issues but having an interest in particular policy areas such as water sciences or security and defense policy or cohesion policy etc. Both Hungarian and international students.
- Competences to be achieved:
Knowledge: Understanding and interpreting the EU's resilient strategies and being able to discuss this with fellow students with having all the relevant theoretical and practical informations.
Capabilities: Analyzing new scientific results, finding new facts and relations, and marketing his/her knowledge in the form of an independent professional concept with the acquired knowledge, in the segment of social issues which he/she researches.
Attitude: Openness and being receptive to the findings of different international research projects of his/her field, and commitment to publicizing the new findings which he/she finds useful in his/her country.
Autonomy and responsibility: He/she is an independent and responsible person in the academic life of his/her professional field, and represents its professional principles and research results in every possible forum.
10. Required previous studies: -
11. The syllabus of the subject:
11.1. EU in multiple crisis - Introductory lecture
11.2. Future of Europe debates. Introducing the concept of resilience and smart resilience
11.3. Selection of the topic of the debate by group voting. Assigning the group roles for each student.
11.4. Research and consultation with the group and the instructor
11.5. Group debate with student observers
11.6. Evaluation of group and individual performances
12. The frequency of offering the subject/its position in the curriculum of the term: semester 1 or 3.
13. Requirements of attendance, acceptable absence, opportunity for making up missed classes:
The student must be present in at least 75% of the lessons to be accepted. Proof of absence must be sent electronically to the instructor. The student is obliged to obtain the material of the seminar and to prepare for it independently. If the unacceptable absenteeism rate is exceeded, the signature will be denied and the student will not be eligible for examination.
14. Term assignments, testing knowledge:
Students are assessed according to their group debate (100%). Students will be offered a grade based on their mid-term performance at the end of the semester.
15. The exact conditions of testing knowledge, obtaining signature or credits:
15.1. The exact conditions of obtaining signature:
Teaching materials: all the lecture notes and project works are going to be uploaded to Moodle open soured learning platform operated by UPS.
15.2. Evaluation:
Students are assessed according to their group debate (100%).Students will be offered a grade based on their mid-term performance at the end of the semester.
15.3. The exact conditions of obtaining credits:
The requirement for earning credits are obtaining the signature and completing the mid-term assignment, i.e. participating in the debate.
16. Bibliography:
16.1. Compulsory readings:
1. Desmond Dinan, Neill Nugent, William E. Paterson (eds): The European Union in crisis. London : Palgrave, Macmillan, 2017.ISBN: 9781137604255
2. Trine Flockhart, Elena Korosteleva (eds): Resilience in EU and International Institutions: Redefining Local Ownership in a New Global Governance Agenda, Routledge, 2020. ISBN: 978-0367543914
3. Strategic Foresight Reports, European Commission
16.2. Recommended readings:
1. Laffan, Brigid (2016) Europe’s union in crisis: tested and contested, West European Politics, 39:5, 915-932, DOI: 10.1080/01402382.2016.1186387
2. Hooghe, Liesbet, and Gary Marks (2009) A Postfunctionalist Theory of European Integration: From Permissive Consensus to Constraining Dissensus, British Journal of Political Science, 39:1, 1–23.
3. Pelkmans, Jacques (2016) Why the Single Market Remains EU’s Core Business’, West European Politics, 39:5, doi:10.1080/01402382.2016.1186388.
4. Rosenthal, Uriel, Arjen Boin, and Louise K. Comfort (2001). Managing Crises: Threats, Dilemmas and Opportunities. Springfield, IL: Charles C. Thomas