Course 2
EU NARRATIVES AND IDENTITY
(COURSE LANGUAGE: HUNGARIAN)
1. ÁEUTTM40 - Európa narratívák és identitás (ENG)
1. A tantárgy kódja: ÁEUTTM40
2. A tantárgy megnevezése (magyarul): Európa narratívák és identitás (ENG)
3. A tantárgy megnevezése (angolul): EU Narratives and Identity
4. Kreditérték és képzési karakter:
4.1. 5 kredit
4.2. a tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke: 67 % gyakorlat, 33 % elmélet
4.3. Az értékelés: gyakorlati jegy
5. A szak(ok), szakirányok/specializációk megnevezése (ahol oktatják):
5.1. nemzetközi tanulmányok mesterképzési szak / Európa-tanulmányok specializáció;
6. Az oktatásért felelős oktatási szervezeti egység megnevezése:
Európa-tanulmányok Tanszék
7. A tantárgyfelelős oktató neve, beosztása, tudományos fokozata:
Prof. Dr. Koller Boglárka, PhD, egyetemi tanár, tanszékvezető
8. A tanórák száma és típusa
8.1.össz óraszám/félév:
8.1.1.nappali munkarend: 42 (14 EA + 0 SZ + 28 GY)
8.1.2.levelező munkarend: 12 (4 EA + 0 SZ + 8 GY)
8.2.heti óraszám - nappali munkarend: 3
8.3.Az ismeret átadásában alkalmazandó további sajátos módok, jellemzők:
Minden hallgatónak egy választott szakirodalomból vitaindító referátumot kell tartania, amelyben az összefoglaláson túl két kritikai kérdést is megfogalmaz.
9. A tantárgy szakmai tartalma (magyarul):
Az új évezredben az Unió – változó sikerrel -, de folyamatosan kísérletezik a saját jövőképének megalkotásával politikai, intézményes, jogi, gazdasági és társadalmi szinten is. Az európai polgárok kollektív identitását is számos kihívás éri. A tantárgy keretében a hallgatók megismerkednek a legjelentősebb európai narratívákkal, az Európához, és az európai egységhez kapcsolódó legfontosabb mítoszokkal és ellenmítoszokkal. Az identitáselméletek tárgyalását követően a hallgatók megismerik a nemzeti és a szupranacionális identitás összefüggéseit, és a jelenkor kihívásait. A szemináriumokon európai uniós tagállamok állampolgárai azonosságtudatának komplex elemzését végzik el a hallgatók. Az elemzések elkészítéséhez felhasználják az Eurobarometer és egyéb más nemzeti kutatóintézetek közvéleménykutatási adatait. . A kurzus három fő részből áll: Az I. rész az identitás elméleteket tekinti át, és tárgyalja a legitimitás (input és output), az euroszkepticizmus fogalmakat, valamint kitér a közvélemény szerepéra a szakpolitikai folyamatokban. II. rész az állampolgárság változó jellegére összpontosít az Európai Unióban, beleértve a bevándorlók és a kisebbségek kihívásait az EU tagállamaiban. A kurzus III. részében a tagállamok esettanulmányait vitatják meg a hallgatók
A tantárgy szakmai tartalma (angolul) (Course description):
In the new millennium, the European Union, with varying success, is constantly trying to create its own vision at the political, institutional, legal, economic and social levels. There are numerous challenges to the collective identities of European citizens. The aim of the course is to explore the issues of collective identity formation and the challenges of legitimacy in contemporary EU. In order to do that, students also gain insights into the role of EU citizens in political and policy processes and become familiar with the current trends of public opinion applying a comparative perspective. Accordingly, the course has three main parts: Part I. looks at the major theories of identity and identity-formation and discusses the evolution of European identity. Additionally, the concepts of legitimacy (input and output), Euroscepticism and the role of public opinion on political and policy processes are discussed.) Part II. focuses on the changing character of citizenship in the European Union, including the challenges of immigrants and minorities in EU member states. Part III. is dedicated to case studies of EU member states and includes student presentations and debates. The aim of this course is to introduce the most important European narratives, the myths and countermyths in relations to the EU to students. After discussing identity theories students learn about the relationship between national and supranational identities and the current challenges. For the purposes of the analysis, the results of the the Eurobarometer surveys and other national research institutes will be applied.
10. Elérendő kompetenciák (magyarul):
Tudása
Rendszerezett ismeretekkel rendelkezik a magyar, az európai és az Európán kívüli politikai rendszerekről, valamint a kormányzati rendszerek domináns nemzetközi típusairól.
-
Képességei
Képes a megszerzett ismeretei birtokában a társadalmi folyamatok általa kutatott szeletében új tudományos eredmények elemzésére, új tények és összefüggések feltárására, tudásának önálló szakmai koncepció formájában történő értékesítésére.
-
Attitűdje
Nyitott és befogadó szakterületének a legkülönfélébb nemzetközi kutatási eredményei iránt, és elkötelezett az általa hasznosnak ítélt új tudáselemek hazai megismertetése mellett.
-
Autonómiája és felelőssége
Önálló és felelős szereplője szakterülete tudományos életének, képviseli szakmai elveit és kutatási eredményeit minden lehetséges fórumon.
-
Elérendő kompetenciák (angolul) (Competences – English):
Knowledge:
The Hungarian and European political systems, and of those outside of Europe, and of the dominant international types of governmental systems.
-
Capabilities:
Analyzing new scientific results, finding new facts and relations, and marketing his/her knowledge in the form of an independent professional concept with the acquired knowledge, in the segment of social issues which he/she researches.
-
Attitude:
Openness and being receptive to the findings of different international research projects of his/her field, and commitment to publicizing the new findings which he/she finds useful in his/her country.
-
Autonomy and responsibility:
He/she is an independent and responsible person in the academic life of his/her professional field, and represents its professional principles and research results in every possible forum.
-
11. Előtanulmányi követelmények:
nincs
12. A tantárgy tananyagának leírása, tematika. Description of the subject, curriculum (magyarul, angolul - English):
12.1. Európaiságunk dilemmái – bevezető előadás (Dilemmas of our Europe - Introductory lecture);
12.2. Európa-narratívák történeti perspektívában (European narratives from a historical perspective);
12.3. Az EU lehetséges új narratívája? (What can be the new EU narrative?);
12.4. Ellenmítoszok és euroszkepticizmus (The Myths of European Integration and Euroscepticism);
12.5. Tagállami és uniós vezetők Európa-felfogásai I. (Views of Member States’ and EU decision-makers I);
12.6. Tagállami és uniós vezetők Európa-felfogásai II. (Views of Member States’ and EU decision-makers II.);
12.7. Nemzet, nacionalizmus az európai történelemben – elméleti megközelítések I. (Nation, Nationalism in European History - Theoretical Approaches I.);
12.8. Nemzet, nacionalizmus az európai történelemben – elméleti megközelítések II (Nation, Nationalism in European History - Theoretical Approaches II.);
12.9. Identitáselméletek és identitáskoncepciók (Identity theories and identity concepts);
12.10. Nemzeti sajátosságok és európai identitás I. - hallgatói prezentációk és vita (National peculiarities and European identity I. - student presentations/debate);
12.11. Nemzeti sajátosságok és európai identitás II. - hallgatói prezentációk és vita (National peculiarities and European identity II. - student presentations/debate);
12.12. Kisebbségek, bevándorlók, menekültek – a „másság” kategóriái az Unióban – hallgatói prezentációk és vita (Minorities, immigrants, refugees - categories of "otherness" in the EU - student presentations/debate);
12.13. Európai dimenzió az identitásban – közvéleménykutatási adatok - hallgatói prezentációk és vita (European dimension in identity – EU Public Opinion - student presentations/debate);
12.14. Összegzés (Conclusions);
13. A tantárgy meghirdetésének gyakorisága/a tantervben történő félévi elhelyezkedése:
3. félév/ősz;
14. A tanórákon való részvétel követelményei, az elfogadható hiányzások mértéke, a távolmaradás pótlásának lehetősége:
A tantárgy elfogadásához a tanórák legalább 75%-án jelen kell lennie a hallgatónak. A távollét igazolását elektronikusan kell megküldeni az oktató számára. A hallgató köteles az előadás anyagát beszerezni, abból önállóan felkészülni. Az elfogadható igazolatlan hiányzások mértékének túllépése esetén következményként az aláírás megtagadásra kerül és a hallgató nem bocsátható vizsgára.
15. Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzésének rendje
Egy vitaindító referátum (50%) és egy 10 oldalas házi dolgozat elkészítése (50%). A hallgatók megajánjott jegyet kapnak, amennyiben nem megfelő számukra az érdemjegy, úgy lehetőségük van szóbeli vizsgára is.
16. Az értékelés, az aláírás és a kreditek megszerzésének pontos feltételei:
16.1. Az aláírás megszerzésének feltételei:
Az aláírás megadásának feltétele 75%-os részvétel az előadásokon és szemináriumokon, egy vitaindító referátum (50%) és egy 10 oldalas házi dolgozat elkészítése (50%). A távollét igazolását elektronikusan kell megküldeni az oktató számára. A hallgató köteles az előadás anyagát beszerezni, abból önállóan felkészülni. Az elfogadható hiányzások mértékének túllépése esetén következményként az aláírás megtagadásra kerül és a hallgató nem bocsátható vizsgára.
16.2. Az értékelés:
A hallgatók a félévvégén megajánjott jegyet kapnak, amennyiben nem megfelőszámukra az érdemjegy, úgy lehetőségük van szóbeli vizsgára is.
16.3. A kreditek megszerzésének feltételei:
A kreditek megszerzésének feltétele az aláírás megszerzése és legalább elégséges kollokvium (K).
17. Irodalomjegyzék:
17.1. Kötelező irodalom:
1. Koller Boglárka: Nemzet, identitás és politika Európában. , L’Harmattan Kiadó, Budapest 2006. ISBN: 9789634143833;
2. Koller Boglárka in Koltay et al.: Jó kormányzás és büntetőjog. Ünnepi tanulmányok Kis Norbert egyetemi tanár 50. születésnapjára, pp. 365-376.: „Vágyódás az elismerésre” – Az identitás mint a 21. század társadalomtudományi elemzéseinek kulcsfogalma, Ludovika Egyetemi Kiadó, Budapest 2022. ISBN: 9789635317578; https://tudasportal.uni-nke.hu/xmlui/bitstream/handle/20.500.12944/18004/24_Koller.pdf?sequence=1&isAllowed=y;
3. Martonyi János: Nyitás és identitás - Geopolitika, világkereskedelem. , Iurisperitus Kiadó, Szeged 2018.
17.2. Ajánlott irodalom:
1. Anthony D. Smith: Nationalism (2nd Edition), Polity, Cambridge 2017. ISBN: 9780745651279;
2. Checkel, Jeffrey T. – Katzenstein, Peter J.: European Identity, Cambridge University Press, Cambridge 2009. ISBN: 9780511806247;
3. Kántor Zoltán: Nacionalizmuselméletek. Szöveggyűjtemény. , Rejtjel Kiadó , Budapest 2004. ISBN: 96391499427;
4. Trócsányi, László: Az alkotmányozás dilemmái: alkotmányos identitás és európai integráció. , HVG-ORAC, Budapest 2014. ISBN: 9789632582269;
EU NARRATIVES AND IDENTITY
(COURSE LANGUGE: ENGLISH)
1. A tantárgy kódja: ÁEUTTM40
2. A tantárgy megnevezése (magyarul): EU Narratives and Identity
3. A tantárgy megnevezése (angolul): EU Narratives and Identity
4. Kreditérték és képzési karakter:
4.1. 5 kredit
4.2. a tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke: 67 % gyakorlat, 33 % elmélet
4.3. Az értékelés: gyakorlati jegy
5. A szak(ok), szakirányok/specializációk megnevezése (ahol oktatják):
5.1. nemzetközi tanulmányok mesterképzési szak (angol nyelven) / Európa-tanulmányok specializáció;
6. Az oktatásért felelős oktatási szervezeti egység megnevezése:
Európa-tanulmányok Tanszék
7. A tantárgyfelelős oktató neve, beosztása, tudományos fokozata:
Prof. Dr. Koller Boglárka, PhD, egyetemi tanár, tanszékvezető
8. A tanórák száma és típusa
8.1.össz óraszám/félév:
8.1.1.nappali munkarend: 42 (14 EA + 0 SZ + 28 GY)
8.1.2.levelező munkarend: 12 (4 EA + 0 SZ + 8 GY)
8.2.heti óraszám - nappali munkarend: 3
8.3.Az ismeret átadásában alkalmazandó további sajátos módok, jellemzők:
Each student is required to present a discussion paper on a selected literature, in which, in addition to the summary, he/she will also formulate two critical questions.
9. A tantárgy szakmai tartalma (magyarul):
-
A tantárgy szakmai tartalma (angolul) (Course description):
In the new millennium, the EU, with varying success, is constantly trying to create its own vision at the political, institutional, legal, economic and social levels. There are numerous challenges to the collective identities of European citizens. The aim of this course is to introduce the most important European narratives, the myths and countermyths in relations to the EU to students. After discussing identity theories students learn about the relationship between national and supranational identities and the current challenges. For the purposes of the analysis, the results of the the Eurobarometer surveys and other national research institutes will be applied.
Elérendő kompetenciák (angolul) (Competences – English):
Knowledge:
Knowledge: The Hungarian and European political systems, and of those outside of Europe, and of the dominant international types of governmental systems.
-
Capabilities:
Capabilities: Analyzing new scientific results, finding new facts and relations, and marketing his/her knowledge in the form of an independent professional concept with the acquired knowledge, in the segment of social issues which he/she researches.
-
Attitude:
Attitude: Openness and being receptive to the findings of different international research projects of his/her field, and commitment to publicizing the new findings which he/she finds useful in his/her country.
-
Autonomy and responsibility:
Autonomy and responsibility: He/she is an independent and responsible person in the academic life of his/her professional field, and represents its professional principles and research results in every possible forum.
-
11. Előtanulmányi követelmények:
nincs
12. A tantárgy tananyagának leírása, tematika. Description of the subject, curriculum (magyarul, angolul - English):
12.1. (Dilemmas of our Europe - Introductory lecture);
12.2. (European narratives from a historical perspective);
12.3. (What can a suitable be the new EU narrative?);
12.4. (The Myths of European Integration and Euroscepticism);
12.5. (Views of Member States’ and EU decision-makers I.);
12.6. (Views of Member States’ and EU decision-makers II.);
12.7. (Nation, Nationalism in European History - Theoretical Approaches I.);
12.8. (Nation, Nationalism in European History - Theoretical Approaches II.);
12.9. (Identity theories and identity concepts);
12.10. (National peculiarities and European identity I. – student presentations/debate);
12.11. (National peculiarities and European identity II. – student presentations/debate);
12.12. (Minorities, immigrants, refugees - categories of "otherness" in the EU – student presentations/debate);
12.13. (European dimension in identity – EU Public Opinion – student presentations/debate);
12.14. (Conclusions);
13. A tantárgy meghirdetésének gyakorisága/a tantervben történő félévi elhelyezkedése:
1. félév/ősz;
14. A tanórákon való részvétel követelményei, az elfogadható hiányzások mértéke, a távolmaradás pótlásának lehetősége:
The student must be present in at least 75% of the lessons to be accepted. Proof of absence must be sent electronically to the instructor. The student is obliged to obtain the material of the lecture and to prepare for it independently. If the unacceptable absenteeism rate is exceeded, the signature will be denied and the student will not be eligible for examination.
15. Félévközi feladatok, ismeretek ellenőrzésének rendje
Being discussant of a selected topic (50%) and preparing 10-page term-paper (50%). Students will be offered a grade based on their mid-term performance at the end of the semester. If this is not accepted, they may take an oral exam.
16. Az értékelés, az aláírás és a kreditek megszerzésének pontos feltételei:
16.1. Az aláírás megszerzésének feltételei:
The signature is subject to 75% attendance at lectures and seminars, being a discussant (50%) and a 10-page tem paper (50%). Proof of absence must be sent electronically to the instructor. The student is obliged to obtain the material of the lecture and to prepare for it independently. If the acceptable absenteeism rate is exceeded, the signature will be denied.
16.2. Az értékelés:
Students will be offered a grade based on their mid-term performance at the end of the semester. If this is not accepted, they may take an oral exam.
16.3. A kreditek megszerzésének feltételei:
The requirement for earning credits are obtaining the signature and fully completing the mid-term assignments or passing the oral exam (K).
17. Irodalomjegyzék:
17.1. Kötelező irodalom:
1. Anthony D. Smith: Nationalism (2nd Edition), Polity, Cambridge 2017. ISBN: 9780745651279;
2. Checkel, Jeffrey T. – Katzenstein, Peter J.: European Identity, Cambridge University Press, Cambridge 2009. ISBN: 9780511806247;
3. Koller Boglárka: The euro and the collective identities of Central and Eastern European nationals. In Arató Krisztina Koller Boglárka and Anita Pelle. (eds): The Political Economy of the Eurozone in Central and Eastern Europe : Why in Why Out? pp. 56-81., Routledge, Milton Park Abingdon Oxon 2021. ISBN: 9781032034676;
17.2. Ajánlott irodalom:
1. Arató Krisztina: Myths and Countermyths in the European Union. , Studies in Public Policy, UK 2014.
2. Della Sala, Vincent: Political Myth, Mythology and the European Union., Journal of Common Market Studies Vol. 48. No. 1. , UK 2010.
3. Koller Boglárka: Identity patterns in East-Central Europe in a comparative perspective., Journal of Comparative Politics, 2016 9(2), pp. 85-98., 2016.